1. Στόχος σεναρίου: Να ξεχωρίζουν τις ευγενικές λέξεις- φράσεις και
τις άσχημες (αγενείς)
λέξεις-φράσεις.
λέξεις-φράσεις.
Ο Μαρτίνος
και ο Κρατίνος είναι δύο δίδυμα αδέλφια που φοιτούν στην προδημοτική. Αν και
μοιάζουν σαν δύο σταγόνες βροχής διαφέρουν σε κάτι.
Ο Μαρτίνος με το που μπαίνει
στην τάξη λέει καλημέρα σε όλους και τους χαιρετάει ευγενικά. Πάντα έχει να πει
μια ευγενική κουβέντα σε όλους. «Τι ωραία ζωγραφιά που έφτιαξες!», είπε τις
προάλλες στην Κική τη συμμαθήτρια του. «Τι όμορφος που είσαι!», είπε στον
Αντώνη, όταν ένα πρωί ήρθε φρέσκο κουρεμένος στο σχολείο. Όταν θέλει να παίξει
με ένα παιχνίδι, που εκείνη τη στιγμή το κρατάει κάποιο άλλο παιδάκι του λέει
ευγενικά: «Θα μπορούσες σε παρακαλώ, όταν τελειώσεις, να μου δώσεις το παιχνίδι
σου; Ή θα μπορούσα σε παρακαλώ να παίξω μαζί σου; Όταν κάποιο παιδάκι το
βοηθήσει σε κάτι είναι έτοιμος να του πει: «Σε ευχαριστώ πολύ!» Αν πάλι νιώσει
ότι κάπου έχει κάνει λάθος είναι έτοιμος να πει « συγνώμη.» Όταν βοήθησε το Γιαννάκη
να δέσει τα κορδόνια του και ο Γιαννάκης τον ευχαρίστησε για τη βοήθεια του, ο
Μαρτίνος του απάντησε: «Παρακαλώ.» Θέλει πάντα να κάθεται κάποιο άλλο παιδάκι
μαζί του και να παίζουν όμορφα μαζί. Μάλιστα πάει ό ίδιος και προτείνει στα
παιδιά να παίξουν μαζί του για να μην είναι μόνος. «Σας παρακαλώ θα ήθελε
κάποιο παιδί να παίξει μαζί μου; Θα χαιρόμουν πάρα πολύ!»
Ο Κρατίνος
διαφέρει πολύ από τον αδελφό του τον Μαρίνο αν και είναι δίδυμα αδέλφια. Ο
Κρατίνος, μιλάει με πολύ διαφορετικό τρόπο από τον αδελφό του. Τον τελευταίο
καιρό ειδικά το παράκανε. Έχει βάλει στο μάτι το συμμαθητή του τον Διονύση και
του κάνει τη ζωή του δύσκολη μιλώντας του πάρα πολύ άσχημα.
Ο Διονύσης
είναι ένα αγοράκι που είναι στην ίδια ομάδα με τον Κρατίνο. Όταν παίζουν στα
παιχνίδια ο Κρατίνος του μιλάει πολύ άσχημα. «Δώσε μου τώρα αυτό που κρατάς
,είναι δικό μου», του λέει θυμωμένα. Ο Διονύσης επειδή τον φοβάται του το
δίνει. Τον κοροϊδεύει συνεχώς λέγοντας του: «Χαχαχαχχαχα, πως είσαι έτσι; Είσαι
ένας χάλιας και βρωμάς!» Ο Διονύσης φεύγει από δίπλα του γιατί φοβάται ότι ο
Κρατίνος θα συνεχίσει να του μιλάει με αγενή τρόπο.
Όταν η ομάδα του Κρατίνου και του Διονύση βρίσκονται στην ζωγραφική, ο
Κρατίνος του λέει: «Τι μουντζούρα είναι αυτή! Δεν ξέρεις να ζωγραφίζεις!» Ο Διονύσης
κοκκινίζει και δεν του λέει τίποτα γιατί φοβάται. Καθώς ζωγραφίζει ο Διονύσης ο
Κρατίνος του τραβάει με μανία το χρωματιστό μολύβι που κρατάει και του λέει:
«Αυτό είναι δικό μου!» Ο Διονύσης σκύβει το κεφάλι και παίρνει ένα άλλο μολύβι
αλλά φοβάται πολύ μην ο Κρατίνος του το τραβήξει και αυτό και του πει πάλι τα
ίδια. Στα επιτραπέζια παιχνίδια που πρέπει να παίζουν δύο- δυο παιδιά μαζί
αλίμονο σε όποιο παιδάκι πλησιάσει τον Κρατίνο! Μια μέρα έκανε το λάθος ο
Διονύσης να καθίσει δίπλα του. Ο Κρατίνος με πολύ αγενή τρόπο γύρισε και του
είπε: «Να φύγεις τώρα από εδώ, δε σε θέλω να παίζεις μαζί μου.» Ο Διονύσης
σηκώθηκε από δίπλα του πήρε ένα πάζλ και κάθισε μόνος του να το φτιάξει.
Ο Μαρτίνος περνώντας μια μέρα
από το χώρο που ήταν η ομάδα του αδελφού του, άκουσε τον αδελφό του τον Κρατίνο
να μιλάει με τον τρόπο αυτό στο Διονύση. Σταμάτησε λοιπόν και του είπε: «Δεν
μιλάς ευγενικά στο Διονύση το συμμαθητή μας! Είναι καιρός να μάθεις να
ξεχωρίζεις τις ευγενικές λέξεις και προτάσεις από τις αγενείς. Έλα θα σε
βοηθήσουν και τα παιδιά. Έτσι δεν είναι παιδιά;»
- Οι πιο κάτω δραστηριότητες
θα πραγματοποιηθούν σε μία σαραντάλεπτη περίοδο.
3.3.α) Συζήτηση: Η νηπιαγωγός ξαναδιαβάζει από το σενάριο, λέξεις- φράσεις
που έλεγαν ο
Μαρτίνος και ο Κρετίνος και τα παιδιά καλούνται να πουν ποιες είναι οι
ευγενικές και ποιες οι αγενείς
3.3.β) Τα σπιτάκια της ευγένειας και της αγένειας: Στον κύκλο συζήτησης
τοποθετούνται δύο μεγάλα χάρτινα σπιτάκια. Το ένα είναι χρωματισμένο με έντονα
χρώματα και χρυσόσκονη και λέμε στα παιδιά ότι αυτό το σπιτάκι είναι το σπίτι
της νεράιδας Ευγένειας. Το άλλο σπιτάκι είναι χρωματισμένο με μουντά χρώματα
και λέμε στα παιδιά ότι αυτό το σπιτάκι είναι το σπίτι της νεράιδας Αγένειας.
Πλαστικοποιούνται κάποιες λέξεις -φράσεις ευγενικές και αγενείς και αυτές του
σεναρίου αλλά και άλλες που δεν περιλαμβάνονταν στο σενάριο και μοιράζονται στα
παιδιά. Η νηπιαγωγός διαβάζει στο κάθε παιδί τη φράση που κρατάει και το παιδί
καλείται να την ρίξει στο κατάλληλο σπιτάκι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου